Vstup pouze s platnou vstupenkou. Bezplatné vstupenky lze rezervovat na www.cbsystem.cz. Vyzvednout je lze pouze v Turistickém informačním centru na nám. Přemysla Otakara II. č. 2. České Budějovice
Prodej bezplatných vstupenek bude zahájen od 28. 3. 2022
1. „Architektura 19. století – Ing. Jan Schinko
Délka 90 minut. Kapacita 50 osob. Začátky v 10:00 a 13:00 hod. Sraz na radničním nádvoří
S českobudějovickým historikem a spisovatelem Janem Schinkem se vydáme do ulic města objevovat památky a domy, které byly v období 19. století buď zcela znova vystavěny či přestavěny do tehdy módního klasicistního stylu. Stávalo se velmi často, že domy mající původní středověké jádro na „sebe oblékly klasicistní kabát“.
2. „Koněspřežka byla první?“ – PhDr. Ivo Hajn
Délka 90 minut. Kapacita 50 osob. Začátky v 10:00 a 13:30 hod. Sraz na radničním nádvoří.
Převratnou novinkou v dopravě 19. století se stala bezpochyby koněspřežná železnice budovaná v letech 1825–1832, která propojila naše město s Lincem, kam jste se „koňkou“ dostali za pouhých 14 hodin. Dříve Vám cesta zabrala dva nebo tři dny. S panem Ivo Hajnem, autorem expozice v muzeu koněspřežky, odkud se vydáme po jejích stopách, si ukážeme mnohé zajímavosti. Dozvíme se, kudy vedl násep přes dno vysušeného Krumlovského rybníka, kde se sůl překládala do lodí, kde se nastupovalo k osobní přepravě a kde se kupovaly lístky. Naše putování zakončíme v zájezdním hostinci U Zelené ratolesti, který vlastnil velký mecenáš a budějovický podnikatel, pan Vojtěch Lanna.
3. „O velikých povodních“ – Tomáš Hobizal
Délka 90 minut. Kapacita 50 osob. Začátky v 10:30 a 14:30 hod. Sraz na radničním nádvoří.
Stojí-li naše město na soutoku dvou řek, nemůžeme se divit, že je občas postihne i nějaká ta povodeň. Ty ovšem obzvláště v 19. století přicházely velmi často a docela pravidelně. Velká voda s ledovou dřenicí strhla dne 18. 2. 1876 Železný most přes Malši. Dodnes dochované tabulky s ukazatelem výšky vody nám připomínají katastrofální povodeň ze dne 3. 9. 1888. Častokráte byly zatápěny dříve nezastavěné plochy na předměstích. A tak byla v 90. letech 19. století zahájena regulace řek ve snaze tomu zabránit. V letech 1897–1898 byly od města odkloněny potoky Dobrovodský a Vrátecký a na jejich horních tocích vybudovány retenční nádrže. S milovníkem vody, panem Tomášem Hobizalem, si tyto katastrofy připomeneme přímo na místech s nimi spojenými.